måndag 17 september 2012

Äntligen ett pers!

Efter en lugn och skön vecka kickstartade jag veckan med ett långt långpass i måndags. Jag har skissat lite på tiden fram till Amsterdam och inser att det inte finns så mycket tid kvar, så nu gäller det att ta till vara på varje pass. Därför bestämde jag att 28 kilometer skulle avverkas. Det blir i princip ett varv runt Lund och lite till, så jag tog min Ladugårdsmarksrunda och lade till en sväng ner till Värpinge och St. Lars. En fin runda blev det också, men bränslet tog slut nånstans i backen upp från Höje å och jag väggade rejält. Fick t.o.m. ringa efter skjuts hem när jag insåg att de sista tre kilomterna skulle ta väldigt lång tid att avverka. Ungefär såhär kändes det:



Kroppen repade sig dock snabbt och på onsdagen var jag ute och körde tröskelpass i Skrylle. Den här gången 5 km och det gick betydligt fortare än för två veckor sedan. 4.29 i snitt på den jobbigaste delen av Skryllemilen känns helt ok.

I lördags avslutades veckan med en halvmara i Veberöd. Det var en rätt ok bana, kanske lite enformig på sina ställen, men det stora problemet var motvinden sista halvmilen. Den var ganska knäckande och som tur var hade jag inte gått på så hårt första 15 km. Fick i alla fall 1.40.41 i mål och det var väl egentligen bara sista fyra kilometerna som var riktigt ansträngande. Höll länge 4.40-tempo, d.v.s. betydligt snabbare än mitt tänkta Lidingö/marathontempo. Det var också halvmarapers med över en kvart eftersom jag inte testat sträckan sedan 2009 då jag i princip helt otränad försökte mig på Göteborgsvarvet. Det var en betydligt mer behaglig upplevelse den här gången!

Veckan som kommer ska åtminstone innehålla ett långpass och ett fartpass. Långpasset har jag tänkt att det ska bli det längsta inför Amsterdam, så det blir till att bita ihop rejält. Den här gången ska jag i alla fall se till att ha med mig lite energi så kanske jag kan lura väggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar