fredag 21 september 2012

Otrolig effekt av tröskelpass

För fyra veckor sedan introducerade jag tröskelträning i mitt program och jag måste säga att jag är grymt imponerad av effekten! Jag kör helt på känsla när jag springer dem och försöker ligga på en jämn och hög, men inte alltför hög ansträngning. Som att köra på fyrans växel med bilen ungefär. Det ska inte kännas någon mjölksyra i benen, då går det för fort och andningen ska kännas kontrollerad. Första passet jag körde var 9,7 km i 4:37-tempo, sedan har jag gått via 4:36 och 4:29 till 4:24 vid det senaste passet. Det känns som en helt overklig förbättring! Med några veckors träning till innan Amsterdam känns det ju inte orimligt att ha en tröskelfart under 4:20, vilket ger en ordentlig marginal till den tänkta mara-farten. 5:20 ger ju t.ex. 3.45 på maran vilket är fem minuter snabbare än min tid i Stockholm för 2 år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar