måndag 3 september 2012

Hässleholmsloppet - tufft kvalitetspass

I söndags avslutades den tredje tuffa träningsveckan med Hässleholmsloppet. Jag hade på förhand bestämt mig för att inte riktigt köra järnet eftersom det varit hård träning under en period och målet är ju inte att få en fin tid här utan i Amsterdam. Men som ett bra kvalitetspass funkade loppet perfekt. Banan var riktigt jobbig med en rejäl stigning de första kilometerna. Sedan gick loppet på stigar och grusvägar i vacker skogsterräng, men underlaget gjorde det svårt att springa riktigt fort. Man fick lägga mycket energi på var man satte sina fötter. Efter en öppning på 24 minuter på första halvan ökade jag tempot på slutet och med en riktigt vass avslutning; 3.10 på den förmodligen lite för korta sistakilometern fick jag en sluttid på 45.56. Kanske lite långsammare än förväntat, men som sagt, banan var inte lättsprungen. Att det blev första segern för året i Uv-GP var också gött och att jag sedan vann pris i utlottningen gjorde ju inte saken sämre. En riktigt trevlig dag i löparspåret helt enkelt.

Så här glad blir man när man vinner en deltävling i Uv-GP och dessutom får fyra lyxiga kvalitetsölglas med sig hem

Nu blir det lugn vecka utan kvalitetspass och jag ska till och med unna mig en massage för att försöka få bukt med mina lite krånglande vader. Nästa träningsperiod blir den sista riktiga treveckorsperioden innan Amsterdam och om jag kan klara att genomföra den på ett bra sätt tycker jag nog att jag är hyfsat förberedd för ett marathon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar