måndag 15 april 2013

Någon sorts utvärdering

Jag har precis avslutat läsningen av "Löpträning mitt i livet" eller som den på internetforum kallas; "Mackans bok". Mycket intressant läsning i den och fullt med tips för att lyckas med sin löpträning. Köp den här, den är lätt värd de 225 kronorna!
Spring och köp!

Eftersom min löpning går på sparlåga har jag både tid och energi att gå runt och fundera på hur jag ska lägga upp träningen framöver och från boken tar jag med mig att den kan vara smart att titta tillbaka på den träning man genomfört och utgå från detta när den nya planen skissas upp. Jag har fört träningsbok på Funbeat ända sedan oktober 2008 så det finns en hel del att utvärdera om man vill det. Sagt och gjort, idag plockade jag in hela härligheten i Excel och började att vända och vrida på det. Även om antalet sprungna kilometer inte säger allt tänkte jag att det fick vara måttet på hur bra träningen gått, och det är slående hur mycket mindre jag sprungit än vad jag trott. Eller vad sägs om det här:

Kilometer i snitt per vecka (hela perioden): 15 (!)
Andel veckor med mer än 20 km löpning: 31 %
Andel veckor med mer än 30 km löpning: 16 %

Det är ju ganska lätt att inse att detta är för lite för att jag ska kunna utvecklas som löpare och kanske framförallt för att jag ska tåla de mängder jag lagt innan tätt på mina marathon, där jag ibland legat på 60-70 km per vecka.

En annan intressant betraktelse är veckomängderna inför mina genomförda marathon:
Stockholm (3.50):
26 veckor innan: 25,0 km i veckan
13 veckor innan: 31,1 km i veckan

Köpenhamn (4.02)
26 veckor innan: 23,0 km i veckan
13 veckor innan: 30,7 km i veckan

Amsterdam (4.08)
26 veckor innan: 22,9 km i veckan
13 veckor innan: 32,5 km i veckan

Det är ju läskigt hur väl veckomängden på 26-veckorsperioden speglar sluttiden på maran! Inför Amsterdam tränade jag bättre på slutet och veckomängden de sista 13 var högre än vid de andra loppen, men kanske den där riktiga grunden saknades?

Kontentan av detta är att jag ska försöka springa mer över en längre period och låta det ta lite tid innan jag börjar ösa på med 50-60 kilometer i veckan. Planen just nu är att jag sakta ska jobba mig upp till 30 km i veckan innan jag skissar på ett mer långsiktigt program. Löpsuget är så stort nu efter flera månader utan ordentlig träning, så nu gäller det att hålla sig kall och inte skynda för mycket med mängdökningen. Denna veckan blir den första med tre löppass; 5+5+7 kilometer är planen. 17 kilometer är ju inte så mycket att hurra över, men med facit i hand är det ju i alla fall en bit över mitt veckosnitt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar