fredag 3 februari 2012

En studie av sportbutiker

Efter att sprungit hela fyra kilometer förra veckan började foten protestera. Så frustrerande, men det är väl bara att hålla igång med rehab och alternativträning ett tag till. Eftersom Gerdahallen av någon konstig anledning bestämt sig för att ta bort de få cyklar där man kunde använda sina riktiga cykelskor har jag sedan ett tag varit utan spinningskor. Men visst måste man kunna skruva på ett par SPD-klossar på sina cykelskor och använda dem? För att utforska detta gav jag mig av till sportbutikerna på NOVA och där gjorde jag en intressant iakttagelse som kan sammanfattas av sambandet: En sportaffärs kompetens är omvänt proportionell mot antal personer som handlar där!

Så här gick studien till: Jag började på Stadium. Gick runt lite men hittade inga cykel/spinningprylar alls. Dock lyckades jag smyga mig på en i personalen innan han kunde gömma sig på lagret och frågade honom. Han tittade på mig som om jag var galen och konstaterade, förmodligen utan att ha en aning om vad det var jag frågade efter, "Nääää, det har vi nog inte". Affären var knökfull av folk som handlade. Gick över på Intersport och hittade i alla fall lite cykelbyxor. "Här måste det väl finnas något" tänkte jag och fick tag på en i personalen. Det visade sig att han visste vad ett par SPD-klossar var, men att man eventuellt behövde en adapter för att de skulle passa till mina skor kom som en överraskning för honom. Det var mycket folk i affären, men inte alls som på Stadium. Skam den som ger sig: Team Sportia, där kan de kanske cykel? Bland deras cykelprylar lyckades jag hitta det jag letade efter! En adapter och ett par SPD-klossar. Till priset av ett par billiga spinningskor visserligen, men i alla fall. Vid kassan tänkte jag bara kolla så att jag plockat på mig rätt prylar, men döm om min förvåning när killen föreslog att jag skulle beställa ett par andra klossar som man kunde skruva i utan adapter. Bättre och mycket billigare enligt honom och även om argumentet "jag har sådana själv" är en sliten säljarklyscha fick jag helt suverän hjälp. Behöver jag nämna att affären var mer eller mindre folktom? Det blir till att stödhandla på Team Sportia i fortsättningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar