torsdag 23 augusti 2012

Långpass från kyrka till kyrka

Jag var orolig att jag skulle bli sjuk efter Pre, men kroppen repade sig snabbt och jag bestämde mig för att försöka få in två långpass den här veckan i alla fall. Gårdagens löpning gick från Torna Hällestad kyrka via Skåneleden förbi Krankesjön och upp till Harlösa kyrka. Rundan, som blev strax över 19 kilometer, bjöd på riktigt härlig löpning och förutom de första kilometerna som går på en nästan helt igenväxt banvall är det lättlöpta grusvägar nästan hela vägen. Det stora undantaget är väl sista biten upp mot Harlösa kyrka som ligger magnifikt på en höjd norr om själva byn. Som vanligt får man sin belöning i form av en härlig utsikt när man klarat en jobbig backe och självklart får man stanna en stund, dricka lite vatten och njuta. Hemvägen mot Hällestad inleddes således med en nästan kilometerlång nerförbacke och väl nere hade jag bestämt att dagens snabbaste del av passet skulle göras. Från kilometer 11-17 snittade jag 5:00 och den snabbaste (4:41) var den 17:de. Efter det var det rejält mört i benen och de sista två kilometerna, som skulle vara nedjogg, blev väldigt, väldigt plågsamma. Som tur var hade Villes Lanthandel precis stängt när jag kom tillbaka till Hällestad, annars är jag säker på att det hade inhandlats en cocktail av Coca Cola och Gott & Blandat. Nu blir det vila och återhämtning till på lördag. Några bilder från dagens pass:

Start och mål vid kyrkan i Torna Hällestad

Atletmilen; passar ju bra för en atlet som jag!

Jepp, löpning är farlig verksamhet. Undrar vad de varnar för här, bäst jag springer in och kollar

En härlig gammal bro. Hoppas bara inte tåget kommer när jag är mitt på!

Jobbig klättring upp till kyrkan i Harlösa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar