tisdag 14 augusti 2012

Spring i benen

En lugn vecka gjorde verkligen susen för benen. I slutet på veckan klättrade jag på väggarna så löpsugen jag var och redan igår gav jag mig ut på ett långpass. Den här gången blev det hemifrån, så jag passade på att springa ut mot Vallkärra där de flesta av mina rundor från Sofiaparken passerade. Tanken var att jag skulle springa kenyanskt, men jag drog iväg i ett jädra tempo redan från början, så det fanns inte så mycket utrymme för ökningar. Det var en fantastiskt fin kväll och från tjurarna på Klosterängen bjöds jag för första gången utsikt ändå till Danmark! Förutom denna klättringen och St. Hans på slutet är det här en platt och lättlöpt runda; ganska kraftig kontrast mot mina långpass på senare tid. Och det gick verkligen undan också, med mina mått mätt, 19.2 km i 5.10 tempo. En riktigt bra genomkörare.

Jag loggar mina pass med telefonen och Endomondo och har länge tyckt att mina kilometertider blir långsamma. När jag sprang med Stigmar för några veckor sedan diffade våra sträckor med 300 meter på en mil och när jag mätte upp gårdagens runda på Google-maps blev den alltså 19.2. Telefonen ville bara att jag skulle ha sprungit 18.5 och den skillnader gör faktiskt 11 sekunder per kilometer. Det är ju rätt bra att veta när man kämpar på sina långpass och rösten i telefonen hävdar att man gjorde förra kilomtern på 5.40. När jag studerade kartbilden på Endomondo såg jag ju också att gps-datan är för dålig. Kolla bara min fyllelöpning här:
Snedda över staket, vingla över Norra ringen och rakt över Victoriastadion?

Abstinensen förra veckan gjorde också att jag hals över huvud bestämde mig för att köpa Stigmars startplats i Lidingöloppet. För första gången ska jag också testa konststycket att inte övernatta i Stockholm. Hotell känns för dyrt och gympasalen på Lidingö är ju inte någon höjdare, speciellt om man inte har sällskap så nu blir det morgonflyg och det vanliga tåget hem. Tight schema, men det ska gå om löpningen bara fungerar någorlunda. Loppet är bara tre veckor innan Amsterdam, så det får fungera som ett riktigt kvalitetslångpass. Tänker jag så kanske jag kan ha lite krafter kvar när jag kommer till Abborren den här gången.

På lördag ska det springas 5000 meter på bana. Pre 5k Tartan Challenge är deltävling i årets rekorddramatiska uv-GP. Än så länge ligger jag bara på fjärde plats, men det är för tidigt att räkna ut gamla uvar innan augusti månad ens är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar